تبلیغات
یک پیشنهاد به آقای مدیر - مجلس و هیئت وزیران

یک پیشنهاد به آقای مدیر
 
بنده ی عشقم و از هر دو جهان آزادم
آقای مدیر دستتون درد نکنه همه چی خوب بود اما اطلاعاتی که پیدا کردیم دلمون و لرزوند که نکنه ؟ ...
باشه دور دور شماست !ببینیم شما چه می کنید؟!
 همه خونها امانت دستتون یه وقت نریزن زمین پایمال بشن .
بچه های مردم امانتن و نمیشه به همین سادگی مسئولی بالا سرشون گذاشت که از ابتداییات دینش (نتراشیدن ریش به طور کامل یا قسمتی از آن)اطلاعی نداره!خدا به دادمون برسه آقای مدیر مردم شما رو انتخاب کردن ولی دوری از احکام دینی رو نه!

مطلب این پست در مورد مردها و اینکه آیا مردها می توانند ریش خود را بتراشند یا نمی توانند؟

اول از همه حکم تمام مراجع را در مورد تراشیدن ریش را قرار می دهم و در ادامه ی مطلب فتوای علما را به تفکیک سوال و جواب از هر مرجع تقلید خدمت شما می نویسم.

تراشیدن ریش به فتوای تمام مراجع تقلید (آیت الله امام خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله سیستانی، آیت الله بهجت،آیت الله نوری همدانی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله تبریزی، آیت الله وحید خراسانی) حرام می باشد و کسی که ریش خود را بتراشد فعل حرام انجام داده است.

و به نظر تمام مراجعتشخیص صدق ریش، بر عهده ی عرف جامعه (عرف چیزی است كه از لحاظ عقلی، نفس بدان عادت كرده و طبع سلیم آن را قبول كرده است)  می باشد. که مثلا عرف بگوید این فرد با این اندازه ریش برایش صدق ریش هست یا نیست.

زدن سیبیل چه حکمی دارد، آیا تراشیدن سبیل و موی روی گونه ها و زیر گلو هم حرام است؟

به فتوای تمام مراجع تراشیدن و جا گذاشتن سبیل اشکالی ندارد، مگر اینکه به قدری بلند باشد که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب بر خورد کند، که در این صورت جا گذاشتن سبیل مکروه می باشد.

تراشیدن موی گونه ها و زیر گلو هم اشکالی ندارد، حتی اگر آن را با تیغ یا بند بتراشند هم حرام نمی باشد.

 

به فتوای حضرت آیت الله امام خمینی (ره):

تراشیدن ریش با تیغ و ماشینی که مانند تیغ است، بنابر احتیاط واجب جاییز نیست.

توضیح المسائل امام خمینی، مسائل متفرقه

استفتائات  آیت الله خامنه ای:

سوال 1410- مراد از فک پائین که باقی گذاشتن موهای آن واجب است چیست؟

جواب: معیار این است که از نظر عرف، گذاشتن ریش صدق کند.

سوال 1411- ریش از نظر کوتاهی و بلندی باید چه مقدار باشد؟

جواب: حد معینی ندارد، بلکه معیار این است که عرفا بر آن ریش صدق کند و بلند بودن آن بیشتر از قبضه ی دست کراهت دارد.

سوال 1412- بلند کردن سبیل و کوتاه کردن ریش چه حکمی دارد؟

جواب: این کار فی نفسه اشکالی ندارد.

سوال 1421- آیا منظور از حرمت تراشیدن ریش، آن است که موهای صورت بطور کامل روئیده باشد و سپس تراشیده شوند، یا اینکه شامل موردی که مقداری از موهای صورت در آمده باشند هم می شود؟

جواب: بطور کلی تراشیدن آن مقدار از موی صورت که بر آن عنوان تراشیدن ریش صدق می کند، بنابر احتیاط حرام است، ولی تراشیدن مقداری از آن که عنوان مزبور بر آن صدق نمی کند اشکال ندارد.

سوال 1424- آیا اصلاح موی گونه ها اعم از اینکه با نخ باشد یا موچین حرام است؟

جواب: اصلاح موی گونه ها هرچند با تراشیدن، حرام نیست.

 استفتائات آیت الله فاضل لنکرانی:

سوال 955- حکم تراشیدن ریش چیست؟ موهای روی گونه چطور؟

جواب: تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب حرام است ولی تراشیدن موهای روی گونه، مانعی ندارد.

  کتاب استفتائات آیت الله سیستانی:

سوال: تراشیدن ریش با تیغ یا با ماشین صفر آیا اشکال دارد؟ برای کسی که صدق ریش نکرده چطور؟

پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست، و تراشیدن موهای نازکی که از کودکی می روید اشکال ندارد.

سوال: در صورت حرمت تراشیدن ریش حدود آن کدام است؟

پاسخ: بنابر احتیاط واجب نباید تراشیده شود و در حدی ریش بگذارد که در عرف گفته شود ریش دارد.

سوال: تراشیدن ریش به اندازه ای که صورت سفید شود حکمش چیست؟

جواب: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

  از استفتائات آیت الله بهجت :

487- کوتاه کردن ریش تا چه حدی بدون اشکال است؟

جواب: اگر در عرف به آن تراشیدن ریش بگویند، اشکال دارد.

489- تراشیدن موهای زیر گلو و بالای ریش با خود تراش، چه حکمی دارد؟

جواب: تراشیدن زیر گلو و روی گونه ها در حد اصلاح، مانعی ندارد.

فتوای آیت الله مکارم شیرازی :

6- تراشیدن ریش: احتیاط در ترک آن است.

توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، مسائل عمومی مورد مبتلاء 

استفتائات آیت الله مکارم شیرازی:

سوال 567- تراشیدن موی صورت و گلو و گونه با ماشینهای برقی چه حکمی دارد؟

جواب: در مورد موهای صورت اشکال دارد ولی در مورد موهای گونه و گلو اشکالی ندارد.

سوال 498- فردی یک بار ریشش را از ته می تراشد، و نعوذ بالله گناه می کند، لکن پس از این نمی گذارد ریش بلند شود، و به حد صدق ریش برسد، یعنی هر مقدار که می روید آنرا می تراشد. لذا هیچ گاه ریشش به حد صدق ریش نمی رسد، آیا بر کار چنین شخصی ریش تراشی صدق می کند؟

جواب: این کار در نظر عرف ریش تراشی محسوب می شود.( تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب حرام می باشد.)

 فتوای آیت الله تبریزی :

مسئله 2833- تراشیدن ریش و ماشین کردن آن اگر مثل تراشیدن باشد، بنابر احتیاط حرام است.

توضیح المسائل آیت الله میرزا جواد تبریزی

استفتائات  آیت الله تبریزی:

سوال 1097- تراشیدن ریش چه حکمی دارد؟ در صورت جواز، حدود آنرا مشخص فرمایید؟

جواب: بسمه تعالی چنانچه مکلف مو در صورت داشته باشد بنابر احتیاط واجب باید ربعی از صورت را که چانه در آن قرار دارد، نتراشیده باقی بگذارد. بطوری که در وقت مواجهه مو در آن دیده شود و صدق کند ریش دارد.

سوال 1102- منظور از صدق ریش چیست؟

جواب: بسمه تعالی این که در عرف مردم به آن ریش بگویند.

سوال 1109- حکم تراشیدن ریش چیست و شهادت ریش تراش چگونه است؟

جواب: بسمه تعالی احتیاط واجب آن است که ربع صورتی را که چانه در آن واقع شده است نتراشد. و شهادت کسی که این کار را انجام می دهد مورد قبول نیست.

توضیح المسائل  آیت الله صافی گلپایگانی:

مساله 2836- تراشیدن ریش و ماشین کردن آن اگر مثل تراشیدن باشد، حرام استو در این حکم تمام مردم یکسانند و حکم خداوند بواسطه مسخره مردم تغییر نمی کند، پس کسی هم که اول تکلیف اوست، یا اگر ریش نتراشد مردم او را مسخره می کنند، چنانچه ریش بتراشد یا طوری ماشین کند که مثل تراشیدن ریش باشد حرام می باشد.

توضیح المسائل  آیت الله صافی گلپایگانی

استفتائات  آیت الله صافی گلپایگانی:

سوال- کوتاه کردن ریش با ماشین های معمولی دستی تا حدود یک میلیمتر جایز است؟

جواب- باید بنحوی باشد که عرفا صدق ریش کند.

سوال- نظر حضرت عالی پیرامون تراشیدن سبیل و ریش چیست؟

جواب- تراشیدن ریش حرام است ولی تراشیدن سبیل اشکالی ندارد.

استفتائات  آیت الله وحید خراسانی:

تراشیدن ریش

سوال 18- تراشیدن ریش تمام صورت چه حکمی دارد؟

جواب- بنابر احتیاط واجب تراشیدن ریش چانه یا قسمتی از آن جایز نیست و اگر به مقداری ریش بگذارد که عرفا صدق کند ریش دارد، کافی است.

فتوای آیت الله نوری همدانی:

مسئله: تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

توضیح المسائل  آیت الله نوری همدانی


به نظر آیت الله امام خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله بهجت،آیت الله نوری همدانی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله صافی گلپایگانی زدن مقداری از ریش حکم زدن همه ی ریش را دارد، بنابراین گذاشتن ریش پرفسوری حرام است و کسی که ریش پرفسوری داشته باشد، حکم کسی است که تمام ریش خود را تراشیده است.

ولی نظر آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله تبریزی، آیت الله وحید خراسانیاین است که داشتن ریش پرفسوری کافی است، و فرد با داشتن ریش پرفسوری صدق ریش می کند و مرتکب حرام نشده است.

کتاب استفتائات حضرت آیت الله خامنه ای:

سوال 1413- بعضی از مرد ها موهای چانه خود را باقی گذاشته و باقیمانده را می تراشند، این کار چه حکمی دارد؟

جواب- تراشیدن مقداری از ریش، حکم تراشیدن تمام آن را دارد.

کتاب استفتائات حضرت آیت الله بهجت:

سوال 488- آیا ریش پرفسوری کافی است؟

جواب- کافی نیست.

 

کتاب استفتائات حضرت آیت الله تبریزی:

سوال 1095- نظر مبارک نسبت به تراشیدن بعضی از ریش چه می باشد؟

جواب- بسمه تعالی بنابر احتیاط چانه و اطراف آن باید طوری اصلاح شود که بگویند ریش دارد، و تراشیدن بقیه مانعی ندارد.

 

کتاب استفتائات حضرت آیت الله سیستانی:

سوال- زدن ریش بطوری که بر روی چانه باقی باشد چه حکمی دارد؟

پاسخ- بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

 

کتاب استفتائات حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

سوال 751- حد ریش چه اندازه است؟ و تراشیدن قسمتی از ریش جهت زیبا کردن صورت چه حکمی دارد؟ریشهای به اصطلاح پرفسوری نیز حرام است؟

جواب- حد ریش آن است که در عرف بگویند او دارای ریش است و تراشیدن دو طرف صورت، در صورتی که چانه و اطراف آن محفوظ باشد(ریش پرفسوری) اشکالی ندارد.

استفتائات/جلد دوم، صفحه 244

کتاب استفتائات حضرت آیت الله وحید خراسانی:

تراشیدن ریش

سوال 18- آیا می توانیم ریش پرفسوری بگذاریم، یعنی ریش چانه را نزده و ریش قسمتهای دیگر را بتراشیم؟

جواب- ریش پرفسوری در صورتی که عرفا صدق کند که ریش دارد مانعی ندارد.

 

کتاب استفتائات حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

سوال- آیا تراشیدن دو طرف گونه ها و گذاشتن ریش روی چانه کافی است؟ و این مقدار صدق ریش می کند؟

جواب- تراشیدن اطراف ریش حرام نیست ولی تراشیدن خود ریش به هر صورت باشد و لو به نحو مذکور در سوال جایز نیست.

 

جلد اول کتاب جامع المسائل حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

سوال 955 و 957- آنچه به عنوان ریش پرفسوری معروف است، کافی نیست و در صورتی که بقیه صورت با تیغ و یا ماشین ریش تراشی، تراشیده شده باشد، مانند تراشیدن تمام ریش است.

 

http://masaell110.mihanblog.com/post/   منبع اطلاعات





نوشته شده در تاریخ جمعه 25 مرداد 1392 توسط راهی هدایت